Pædagogik

Vores pædagogik

Vi lærer alle i et samspil med andre mennesker. Hvordan man opleves af andre og omverdenen, og hvordan
man oplever andre og omverdenen. Legen er det lille barns måde at lære verden at kende på. Barnet
tilegner sig viden og færdigheder gennem legen.
Børn er enestående og forskellige individer. Vi har en anerkendende tilgang til børnene, og vores
pædagogiske grundlag er inspireret af ICDP. Vi bestræber os på at forstå børnenes perspektiv af
virkeligheden/hverdagen, og møder børnene med engagement, så de motiveres og tilegner sig lysten til at
være engagerede og nysgerrige.
Børnene får lov til at lege, understøttet og guidet af de voksne – og på egen hånd og udvikler derved mod
og nysgerrighed, hvad enten legen foregår på legepladsen, i skoven eller indenfor.
Børnene lærer, mens de leger. Vi kan se, at de justerer sig i forhold til hinanden og gennemgår en social
udvikling i legen, når de organiserer, aftaler, afstemmer og lærer at samarbejde. De høster erfaringer og
lærer at turde mere.
I de vokseninitierede aktiviteter viser vi bl.a. børnene forskellige måder at lege på. Måder som kan være
anderledes, end de børneinitierede lege. Her sker en læring, som inspirerer til andre lege.
Vi arbejder med venskaber. Vi arbejder bl.a. med ”Fri for mobberi” – hvordan man er en god ven, hvor
børnene lærer at genkende andres følelser (empati) og udvikler medmenneskelighed.
Vi har fokus på det enkelte barns trivsel og udvikling, og dets relationer til andre børn og til de voksne. Det
betyder, at vi har stor opmærksomhed på, om alle børn indgår i forskellige fællesskaber henover dagen, og
hjælper, støtter og guider og giver børnene stemme, når der er behov for det.
Vi anerkender børnenes følelser og forskellige reaktionsmønstre. Vi hjælper og støtter dem i svære
situationer.
Vi arbejder bl.a. med:
• Hvordan vi omgås hinanden, f.eks. måden vi taler til hinanden på, at vi viser hensyn og hjælper
hinanden.
• De daglige rutiner som følger dagens gang: at man vasker hænder, at man venter på tur, at
måltiderne foregår på en stille, hyggelig og rolig måde, at man lærer, hvordan man beder om noget,
at man siger tak, osv. Alt sammen en del af den almene dannelse.
• Kulturelle udtryk og værdier. Årets højtider. Hvad knytter sig til dem?
• Børnene indgår i forskellige former for gruppeaktiviteter, som understøtter deres trivsel, udvikling,
læring og dannelse
• Vi guider børnene, så de bliver fortrolige med at stå frem i en større forsamling, have
medbestemmelse, være en del af et større fællesskab og derigennem udvikle en demokratisk
forståelse.
Vores læringsmiljø er dynamisk og ændrer sig hele tiden i takt med børnegruppen og børnenes behov og
forskelligheder. Vi har en ugeplan, som sætter den overordnede ramme om den enkelte dag.
Vi har en positioneringstavle, som organiserer dagen og sikrer, at vi voksne er positionerede og tilgængelige
og nærværende voksne. Vi positionerer os såvel ude som inde og er i videst muligt omfang
opmærksomme på de ”her og nu”-situationer, der opstår, hvor børnene har behov for guidning i deres lege.
De voksne hjælper børnene med at justere sig i forhold til hinanden, så legen lykkes, og støtter børnene i
ikke at give op, hvis det bliver lidt svært. Det er med til at udvikle mod/gå-på-mod og livsduelighed.
• Vi differentierer det pædagogiske arbejde, så vi tilgodeser det enkelte barns behov.
• Vi dyrker børnenes venskaber – og giver plads til dem.
• Vi viser børnene tillid. Vi guider – går foran, bagved og ved siden af. Vi opmuntrer dem og møder
dem med positive forventninger.
• Vi udfordrer børnene, anerkender deres kompetencer og møder dem med positive forventninger.
Eksempelvis:
o Når børnehavebørnene er i kunstgruppe, hvor en given opgave løses meget individuelt.
o I vuggestuen arbejder vi med: hvem er jeg? Der er stort fokus på, hvem der har brug for
hjælp, hvem der kan selv, vi lægger mærke til, hvad børnene ”fortæller” enten med ord eller
gestik.
• Vi følger børnenes initiativer og interesser. Det betyder også, at børnene kan have et frirum, hvor
de ikke konstant bombarderes med krav og forventninger. Vi giver børnene mulighed for at udfolde
sig uden, at der er ”voksenøjne”/voksenstyring.
• Vi indretter læringsrum, som er motiverende for børnenes leg.
• Vi respekterer børnenes leg og skærmer legen, når vi kan se, at det giver mening for børnene.
• Vi ser børnenes initiativer og reagerer på dem. Vi ser – lytter – samtaler.
• Vi arbejder med børnenes læring hen over hele dagen. Eksempelvis:
o Planlagte vokseninitierede aktiviteter.
o På legepladsen, hvad er der gang i, hvad sker der, giver legepladsen tilstrækkeligt med
udfordringer?
o Vi har fokus på ”hverdagens små læringsrum”: der er læring overalt og i alle situationer.
o Kommunikation og sprog: læsegrupper, piktogrammer, sprogkasser, sang, rim og remser og
dialog ved samling og dagen igennem.